VAD ÄR SÖKMOTOROPTIMERING? 

Sökmotoroptimering är en typ av digital marknadsföring som fokuserar på att ge företag ökad synlighet i sökmotorernas organiska resultat. Det vill säga de resultat som inte är betalda annonser i exempelvis Google, Bing och Yahoo. Vi kommer fokusera mest på Google i denna beskrivning för att det är den största organiska sökmotorn på internet. 

När det kommer till SEO ingår både de tekniska och praktiska bitarna som behövs för att man ska förbättra sina placeringar, öka sin medvetenhet men framförallt driva organisk trafik från sökmotorerna till sin site. Inom SEO finns det tusentals olika faktorer som avgör vilken placering en webbplats hamnar på i Google. Det som påverkar platsen är allt från innehållet på hemsidan och hur andra sidor länkar din sida. Det kan även handla om din sidstruktur om det är enkelt för Googles robotar att indexera och hitta din sida. Det är viktigt att bygga webbplatser som inte bara tilltalar Google utan även användare som besöker din sida. Det viktigaste är att optimera de tekniska bitarna inom SEO för att fokusera på att Google hittar sidan och på så sätt kommer din placering långsamt öka. Om man endast fokuserar på sökorden utefter Google får man vara försiktig att man inte tappar användarnas intresse. Utan att man försöker skapa en bra balansgång mellan sökord och tilltalande text. Fokusera på användarvänligt innehåll så kommer du ta dig långt upp i sökresultaten. 

Varför din webbplats behöver SEO?

SEO har blivit mer och mer vanligt när det kommer till att optimera sin hemsida för att synas i de organiska sökningarna. I Sverige utförs det över 40 miljoner sökningar på Google varje dag. Detta ökar stadigt från år till år. 

För att kunna synas bland konkurrenter och få upp sin placering på Google så krävs det att man fokuserar på att förbättra sin SEO och sin placering i de organiska sökningarna. 

Om du är verksam i en speciell ort är det viktigt att lägga mycket fokus på sin lokala SEO för att synas och få in kunder på det sättet. Detta kan vara att uppdatera sin information via eniro, hitta etc. Men även att man uppdaterar sin Google My Business för att visa sina öppettider, telefonnummer och rating. 

Det viktigaste när man ska optimera sin sida till SEO är att ha en tydlig strategi. Som vi nämnde tidigare så finns det många olika faktorer till att kunna ranka högt på Google så det gäller att få ner alla steg tydligt så att man inte missar någon del. 

Helsingborg Design LAB – Kan hjälpa dig optimera din SEO och skapa en bättre digital närvaro!

De bitarna man bör se över när det kommer till SEO är följande: 

  • En uppdaterad lokal SEO
  • Se över den Tekniska SEO:n på sidan – Detta kan en utvecklare/webbyrå hjälpa till med.
  • On page analys – b.la. Rubriker, H1:or – Sidstrukturen – Textinnehåll – Länkar – Metatexter
  • Off page analys – b.la. Domain rankning – Länkprofil – Backlikns 
  • Sökord och trender