Idag tar både filmer och bilder allt större plats på Google. Fler människor i Sverige använder sig av Googles menyalternativ ”Bilder” eller ”Videor”, som finns under sökfältet, när de letar efter något på internet. 

Inte så konstigt när konkurrensen om de organiska sökresultaten hårdnar och det gäller att sticka ut. Om man är ute efter en vara är det många som hellre vill få upp en bild på varan och sedan väljer länk efter det istället för att bara få upp text i sökrutan. På så sätt är det superviktigt att man optimerar sina bilder för att passa in på Google. 

Man brukar dela upp bildoptimering på Google i två olika kategorier:

Storleksoptimering handlar om att göra en bild så ”lätt” som möjligt så att den laddar snabbt oavsett uppkoppling. Allt går ut på att pagespeeden ska vara så snabb som möjligt. 

SEO– optimering handlar om att göra det lättare för Googles robotar att hitta bilden utifrån relevanta sökord som finns på sin sida. 

Här nedanför kommer vi gå igenom lite tips som är värda att tänka på. 

SEO-optimering: 

Det är jätteviktigt att optimera sina bilder för att synas på Google. Detta är en sak som man ofta glömmer bort när man bygger en hemsida. Det tre viktigaste sakerna att tänka på är att: bilden är relevant för innehållet, bildens filnamn och alt-attributet. 

På så sätt kan man öka förutsättningarna för Google att filtrera dom på rätt bilsök. 

Google kopplar ihop texten kring bilden med själva bilden för att kunna visa den i så relevanta sökresultat som möjligt. Så bäst är ju om bilden tydligt relaterar till texten. 

Namnet på bildfilen

Filnamnet är viktigt för att sökmotorerna ska förstå vad din bild föreställer. Google kan inte se vad en bild föreställer utan de behöver en tydlig beskrivning. Försök därför göra det så beskrivande som möjligt, vilket innebär ”rosa-byxor.jpg” istället för ”pic-3637.jpg”.

Alt-text

Även kallat ”Alt-attribut” betyder helt enkelt en alternativ text till bilden. Det är extra viktigt för de med nedsatt syn och de som använder skärmläsare då den alternativa texten ger dem möjlighet att få en beskrivning av bilden. På många sätt kan man också säga att en sökmotor är ”blind”, så även den använder alt-texten för att få mer information om bilden och dess innehåll. 

Att skriva en bra alt-text behöver inte vara så svårt. De flesta CMS har ett enkelt sätt att lägga till alt-attribut på bilder som laddas upp. När man skriver en alt-text är det viktigt att tänka på vad det är bilden visar och gärna använda sökord. Låt texten vara naturlig och läsbar. 

En nyhet från Google under sommaren 2019 är att de har gått ut och sagt att det är extra viktigt att skriva alt-text då det kan fungera som ankartext när du länkar dina bilder. Detta för extra kraftfull sökmotoroptimering.