Nu har du säkert köpt Pro-versionen av Elementor (om du fortfarande inte har det, så hittar du den här och undrar vad du ska göra nästa?

Tjaa, en bra marknadsföringsstrategi för nya för att ytterligare öka kundmedvetenheten om dina produkter och tjänster är e-postmarknadsföring.

Varför?

För det första är det enkelt att ställa in. Okomplicerat och kräver inte så mycket tidigare erfarenhet. För det andra är det effektivt. Även om det inte (alltid) är banbrytande, kan det ändå ge ditt företag en underbar snabbstart när det gäller webbtrafik, köp på plats eller kundsamtal!

Nog chit-chatt! Låt oss nu börja den här guiden!

Steg 1: Ställa in

Naturligtvis, innan något annat, måste vi konfigurera integrationen av vårt e-postmarknadsföringsverktyg (som i detta fall kommer att vara mailchimp) på vår Elementor-sidbyggare.

Gå bara till ”Elementor > Inställningar > Integrationer” och leta efter avsnittet Mailchimp.

När du har hittat det, fyll i ”API Nyckel”-fältet med API-nycklarna för ditt MailChimp-konto.

(Hur du hittar din API-nyckel, kommer jag att visa längre i slutet av guiden. Där kommer jag visa hur du hittar, skapar samt avaktiverar API-nycklar och även hur man skapar ett konto)

För att se till att API-nyckeln är giltig och fungerar som du vill ska du klicka på knappen ”Validera API-nyckel”. Om den inte returnerade en grön check, försök kopiera din API-nyckel igen.

Steg 2: Skapa formulär

För att starta våra e-postmarknadsföringsautomatiseringar måste vi först ”fånga” användarens e-postadress. Och vad är ett bättre sätt att få e-postadresser på ett ”lagligt” sätt? Naturligtvis, genom kontaktformulär! Låt oss nu skapa en Elementor-form med Elementor Pro.

Gå till önskad sida och klicka på ”Redigera med Elementor”.

När du är inne i Elementors visuella redigerare går du till vänster sidofält och drar ”Form” -widgeten under avsnittet Pro-widgets.

Steg 3: Ansluta Mailchimp

Klicka sedan på formuläret och återigen till vänster, gå till avsnittet ”Åtgärder efter inlämning”, klicka på fältet och välj ”Mailchimp” i rullgardinsmenyn

Du kommer då att kunna välja vilken publik som helst från ditt Mailchimp-konto.

Testa nu ditt kontaktformulär om det fungerar! Om du har ytterligare frågor eller har problem med den här vägledningen, låt oss veta i kommentarfältet!

Kom igång med Mailchimp

Som ni i slutet av denna guide kommer förstå så är det superenkelt att komma igång med Mailchimp.

Steg 1 – Som ni i slutet av denna guide kommer förstå så är det superenkelt att komma igång med Mailchimp. Du kommer att skickas till ett registreringsformulär som ber om din e-post, användarnamn och lösenord.

Steg 2 – När du har skickat in nödvändig information får du ett mail från Mailchimp som ber dig att aktivera ditt konto genom att klicka på ”Aktivera konto”-knappen.

Steg 3 – Sedan måste du bekräfta att du är en människa genom att klicka på ”Jag är inte en Robot”-knappen.

Steg 4 – Du kommer sedan att tas genom en serie av konfigureringsskärmar som ber dig om mer information (Namn, företagsinformation, fysisk adress, etc.).

Det finns även ett ”låt oss hitta din marknadsföringsväg”-quiz som tillhandahåller Mailchimp den information de behöver för att göra marknadsföringsförslag i framtiden. När du är klar med allt detta, kommer du att fortsätta ombordstigningsprocessen genom att designa ditt första mail.

Du kan sedan lägga till kontakter genom att antingen importera dem från en fil eller använda ett popup-formulär för att samla prenumeranter.

Slutligen kan du skicka ditt första e-postmeddelande till de personer du just har lagt till. Du kommer då att presenteras med förslag på vad du ska göra härnäst som inkluderar att skapa en landningssida, öka din publik med Facebook och inrätta ett automatiserat välkomstmail.

Det är mycket enkelt att sätta upp ett Mailchimp-konto. Gör det idag!

Vad är ett API?

API står för applikationsprogrammeringsgränssnitt. Det kan vara bra att tänka på API:et som ett sätt för olika appar att prata med varandra. För många användare kommer den huvudsakliga interaktionen med API att ske via API-nycklar, som tillåter andra appar att komma åt ditt konto utan att du ger ut ditt lösenord.

Hitta eller skapa din API-nyckel

Om du vill skapa en integration med ditt Mailchimp-konto är chansen stor att du måste skapa en API-nyckel. Användare med begränsade behörigheter kan generera och visa sina egna API-nycklar. Användare med administratörsbehörighet kan också se API-nycklar för andra kontoanvändare:

  • Klicka på den här länken för att navigera till avsnittet API-nycklar i ditt Mailchimp-konto: Dina API-nycklar
  • Kopiera en befintlig API-nyckel eller klicka på knappen ‘’Skapa en nyckel’’.
  • Namnge din nyckel beskrivande så att du vet vilket program som använder den nyckeln.
Inaktivera en API-nyckel

Om du är orolig för att en API-nyckel har äventyrats, eller om du inte längre använder integrationen som åtkomst till ditt konto via en viss API-nyckel, kan du inaktivera den API-nyckeln. Så här inaktiverar du API-nyckeln.

  • Klicka här för att öppna avsnittet API-nycklar i ditt konto.
  • Hitta API-nyckeln du vill inaktivera och klicka på Inaktivera.
  • Klicka sedan på Inaktivera i popupen.